ALS BESTE GETEST
Ruim 10 jaar specialist
Als beste getest
100% Maatwerk
2-3 Werkdagen levertijd
galerijcontactprijzen
zakelijk
0515 - 870013
HomeBlogDe mening achter de foto

De mening achter de foto

Een medium als fotografie kan een bepaald probleem of onderwerp helder aankaarten bij de toeschouwer. Een voorbeeld hiervan is de Amerikaanse fotograaf Lewis Hine (Oshkosh, 1874). Hine hield zich vooral bezig met sociale thema’s, waaronder kinderarbeid. De Amerikaanse fotograaf gebruikte zijn camera als middel om een sociaal probleem aan de kaart te stellen. Ongeveer tien jaar lang documenteerde hij de kinderarbeid in de Verenigde Staten. Op de website van de Library of Congress is het werk van Hine te bekijken. Lewis Hine heeft een ontzettend grote rol gespeeld in de afschaffing van kinderarbeid in de VS. Met dit voorbeeld wil ik aantonen dat fotografie een ontzettend krachtige bron is. De cliché uitspraak: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden” is toch wel van kracht. Ingewikkelde kwesties kunnen een onderliggend probleem uiteenzetten en fotografie is daar een geschikt middel voor.
Achter elke foto zit een mening. Die van de fotograaf, maar óók die van de toeschouwer. Deze kan positief, maar ook negatief van kracht zijn. Deze gedachte maakt het, dat elk onderwerp op ontelbaar verschillende manieren in beeld kan worden gebracht. Dat maakt het de media mogelijk, om richting te geven in een beeld. Wanneer er ergens een vervelende situatie plaats heeft gevonden, en dat in beeld moet worden gebracht, worden vaak vrouwen en kinderen als onderwerp gefotografeerd. Er ontstaat een bepaalde empathie en gevoelens nemen de overhand. Er kan ook een discussie ontstaan over de mening of bedoeling van de fotograaf en die van de toeschouwer. Een voorbeeld hiervan gebeurde bij de Amerikaanse fotograaf Sally Mann (1951). Mann maakte foto’s van haar kinderen in een thuisomgeving in de VS. De serie ‘Family Pictures’ bevat een intieme serie portretten van haar kinderen. Het kwam wel eens voor dat de kinderen weinig kleding aanhadden, omdat ze bijvoorbeeld aan het zwemmen waren. Door een grote groep mensen werd dit als pornografisch beeldmateriaal opgevat, terwijl dat niet de intentie was van Sally Mann. In dit geval is de achtergrond van de toeschouwer van belang. De verschillende culturele achtergronden, omgeving of de symbolen die anders worden opgevat hadden veel invloed over de mening van de foto’s.
Met deze verschillende gedachten in het achterhoofd ga ik altijd met respect met mijn onderwerpen om. Een onderwerp mooi fotograferen, is leuk, maar wat maakt jouw foto bijzonder? In elke foto zit een mening van de fotograaf, dat is inmiddels duidelijk, maar hoe ga je hier mee om als fotograaf? Het is in alle gevallen verstandig om eerst onderzoek te doen naar je onderwerp. De volgende vragen kunnen je ondersteuning bieden bij het maken van een foto:
  • Wat weet ik van mijn onderwerp?
  • Hoe ga ik mijn onderwerp in beeld brengen?
  • Maak ik een intiem portret of juist een afstandelijke foto?
  • Wat speelt er in de media over dit onderwerp?
  • Wat vinden anderen van dit onderwerp?
  • Is dit onderwerp eerder in beeld gebracht? En wat waren de reacties?
De kortste klap om meer over je onderwerp te weten te komen is door zelf onderzoek te doen of vragen te stellen, indien er een persoon aanwezig is. Gaat je onderwerp bijvoorbeeld over vuilnismannen in de randstad? Ga in gesprek met deze vuilnismannen i.p.v. informatie op internet te zoeken. Daarnaast creëer je ook een band met de desbetreffende persoon, je wint het vertrouwen. 
In de volgende foto heb ik ervoor gekozen om het gezicht van de persoon eruit te laten, zodat de toeschouwer meer getrokken wordt naar de omgeving en de situatie. Wie deze persoon is, maakte voor mij als fotograaf minder uit. Daarnaast is de jongen niet zichtbaar in beeld, maar is de situatie wel in beeld gebracht. Naar mijn mening let je daardoor meer op de details van de omgeving dan op het gezicht.  
Wat ik met dit artikel wil meedelen is dat je rekening moet houden met de mening van jou als fotograaf, maar ook moet letten op de reacties van je werk. Onderwerpen die zich bijvoorbeeld door middel van de media op glad ijs begeven, zijn vaak een item van discussie, maar dat kan je werk juist ook interessant maken, als je weet waar je onderwerp over gaat. Daarnaast zoek ik altijd als fotograaf onderwerpen die dicht bij mij staan als persoon, die mij boeien en bezighouden. Dit maakt het onderwerp benaderbaar voor mij als fotograaf. Ik zie veel fotografen in mijn omgeving die bepaalde onderwerpen fotograferen, puur omdat het cool of interessant is, maar probeer voor jezelf te bedenken waarom je een bepaald onderwerp wilt fotograferen. Denk dan vooral aan Lewis Hine.

Auteur: Martina Ketelaar

Martina Ketelaar is afgestudeerd aan de Nederlandse Fotovakschool te Amsterdam. Ze is een toegepaste documentaire fotograaf die voor bedrijven en organisaties werkzaam is. Ze is gevestigd in Bolsward, Friesland, maar is daarnaast veel in de randstad te vinden. Ook fotografeert ze haar eigen projecten die vaak met actuele onderwerpen als identiteit, cultuur en authenticiteit te maken hebben.

Website: martinaketelaar.com

Trustpilot