galerijcontactprijzen
zakelijk
0515 - 870013
GRATIS LEVERING vanaf € 50,-
Ruim 10 jaar specialist
Als beste getest
100% Maatwerk
2-3 Dagen levertijd
Kerstactie -25% | Code: Kerst19 | Geldig tot 29/12
HomeBlogEen foto als communicatiemiddel

Een foto als communicatiemiddel door Martina Ketelaar

Door Photogifts ben ik gevraagd om maandelijks een artikel te schrijven. Mijn naam is Martina Ketelaar, 21 jaar en woon in Friesland. In mijn dagelijkse leven heb ik de volledige focus op fotografie gelegd en op dit moment ga ik naar het laatste jaar van de hbo-opleiding “Toegepaste Fotografie & Beeldcommunicatie” in Amsterdam. De komende maanden ga ik schrijven over fotografie in het algemeen, geef ik tips wat betreft apparatuur, maar ook beeldend en verhalend probeer ik het een en ander bij te brengen.
Over het algemeen fotografeer ik voor bedrijven en organisaties en daarnaast maak ik ook vrij werk. Dit vrij werk bestaat uit maatschappelijke onderwerpen/problemen die ik aan de kaart wil brengen. Kortgeleden heb ik een kleine serie gemaakt over jonge boeren. Deze serie bestaat uit 6 beelden. In de foto’s laat ik zien dat de jongeren de toekomst van de agrarische sector zijn. Vandaag de dag zijn er veel technische ontwikkelingen die veel invloed hebben hoe de toekomst eruit gaat zien. Ik laat altijd een puurheid naar voren komen in mijn beelden en ik betrek vaak het landschap bij het onderwerp van de foto.
Fotografie is een medium, wat in alle soorten en maten kan worden gebruikt. Vandaag de dag bestaan er veel mogelijkheden om te fotograferen. Telefoontjes en digitale camera’s zijn nog maar ‘kort’ ingetreden als je dit relativeert met de geschiedenis van de fotografie. Deze ontwikkeling heeft veel invloed op de beelden die gefotografeerd worden.

Oververzadiging van beeld?

Het is belangrijk om te weten dat er door deze verschillende soorten fotografie een oververzadiging van beeld is ontstaan. We zien zóveel beelden in een dag, dat we maar nauwelijks een deel hiervan onthouden. In tegenstelling tot vroeger, waar je een fysieke afgedrukte foto bekeek. Dát is ook de reden dat ik fotografie ben gaan studeren. Als fotograaf wilde ik graag leren hoe je een verhaal kan vertellen met een beeld en dit beeld je ook bij blijft.
Doordat fotografie toegankelijker is geworden, ontstonden kanalen als Instagram en Snapchat. Social Media waarbij je je leven kan representeren door middel van foto’s. Alhoewel dit beeld nog wel eens kan afwijken van de realiteit, is dit een interessante manier van zelfexpressie. Je kan zelf bepalen wat je wel en niet laat zien van jezelf; je relatie, je huis, hoeveel auto’s je hebt, of het goed met je gaat etc. Over het algemeen worden vooral de lichtpuntjes van het leven getoond. Hoe ga ik hier mee om als fotograaf? Ik maak een duidelijke selectie met wie ik wel en niet wil volgen. Mensen die mij inspireren vind ik interessant. 

Eigen stijl

Het hebben van een eigen stijl is vandaag de dag erg belangrijk. Als fotograaf moet je je onderscheiden in je beeldtaal. Fotografie is een communicatiemiddel. Zie het als een boek die gelezen wordt. Een foto kan allerlei symbolen en elementen bevatten waardoor wij als kijker begrijpen wat de foto verteld. Hoe bewuster er wordt omgegaan met de bedoeling van deze symbolen, hoe duidelijker het verhaal begrepen kan worden.
Maar hoe zit dat nou met de amateurfotograaf die gewoon een mooi plaatje aan de muur wil hangen? Daar hoeven toch geen moeilijke symbolen en tekens aan worden toegevoegd? Juist in deze doelgroep (familiefoto’s, kinderportretten, landschappen etc.) kun je heel gemakkelijk een beeld nét wat interessanter maken. Fotografeer een familie op een locatie die daadwerkelijk betekenis heeft voor de groep. Laatst maakte ik een paar portretten van mijn neef en nicht, zij hadden een Opel Kadett en Zundapp brommer meegebracht die uit de familiegeschiedenis komt. Mocht je geen spullen tot je beschikking hebben? Vraag een kind waar hij/zij het liefst is en maak op die plek een portret.
Op dit psychologische verhaal wil ik over een paar maanden terugkomen. Hoe je met je onderwerp (wat er op de foto staat) communiceert heeft veel invloed met je uiteindelijke beeld.

En jij?

Heb je vragen over fotografie? Stuur een mailtje naar vraag@photogifts.nl en wie weet beantwoord ik jouw vraag in het volgende artikel?

Geschreven door: Martina Ketelaar

Dit artikel is geschreven door professioneel fotografe Martina Ketelaar. Zij volgt de studie Toegepaste Fotografie en Beeldcommunicatie in Amsterdam. Met regelmaat schrijft ze artikelen over fotografie voor Photogifts.nl. Wil je meer weten over Martina? Bezoek dan haar website: MartinaKetelaar.com
Photogifts.nl Giftshop
U heeft 2 artikelen in uw winkelmand
14,00
Bekijk en betaal
Ok
Ok
Annuleren
Giftshop verlaten
Wilt u doorgaan naar:

Photogifts.nl Giftshop
U heeft 2 artikelen in uw winkelmand
 
14,00
Bekijk en betaal
Photogifts.nl Ontwerpstudio
Bestel hier uw foto op aluminium, hout, canvas en plexiglas
 
Upload en ontwerp
Terug naar de website
Photogifts.nl Zakelijk
Photogifts.nl Zakelijk - Wachtwoordherstel
Photogifts.nl Zakelijk - Nieuw wachtwoord

Gebruikersnaam
Wachtwoord
Verificatiecode
Ingelogd blijven op dit apparaat

Log in
Verstuur
Stel in
Sluiten